My Heartbeat

HIT THE JACKPOT!

Sunday, April 17, 2011

Dahaga....bukan sakit.

Aku selalu sakit2 belakang. Mula2nya aku ingat salah tidur yang sebabkan aku selalu sakit tapi lepas baca satu artikel kat majalah SIHAT, baru aku paham nape aku selalu sakit belakang.

Aku mmg selalu tak banyak minum air. Kadang2.....aku minum 2 gelas air kosong je air sehari. Artikel yang aku bace tu kabo...tubuh manusia ni terdiri daripada 75% air dan 25% jisim tubuh.Camtu gak dengan otak yang mengandungi 85% air dan sangat sensitif kepada dehidrasi @ kekurangan air. Air ni penting tau untuk tubuh kerana sume fungsi tubuh dikawal oleh air termasuk la....mengangkut oksigen, darah, hormon dan bahan buangan ke seluruh tubuh. Hmmm...macam supir la plak.

Apabila air tak cukup diedarkan ke seluruh tubuh dan singkirkan sisa toksin yang terhasil daripada aktiviti metabolisme tubuh secara berterusan, saraf di area yg terlibat akan sensitif pada peningkatan paras toksin. Ia akan mengeluarkan warning dan 'meminta' kita menghentikan apa-apa saja amalan yang boleh meningkatkan penghasilan bahan buangan toksin.

Tapi secara tak sengaja, kite tak sedar sume tu. Kesannya................tubuh kite berasa sakit dan bahagian tersebut tidak dapat berfungsi sepenuhnya. Artikel tu kabo....contohnya, apabila otot jantung 'kekurangan air' tetapi pada masa sama terpaksa juga terus berdegup dan mengepam dengan pantas serta bertahan dengan apa juga aktiviti fizikal yang dilakukan. Akhirnya, kita akan berasa sakit. Masa tu.....rasa sakit bermakna tubuh kita dahagakan air. Malah, faktor kekurangan air juga didakwa menjadi punca pembentukan plak kolesterol.

Wajah2 Dehidrasi yang dikabo oleh artikel tersebut:

Artritis (suatu bentuk sakit sendi)
Pedih Ulu Hati
Sakit Belakang
Migrain
Kolitis (Radang usus besar seperti sembelit dan masalah penghadaman)
Fibromyalgia (rasa sakit pada otot dan sendi)
Angina (sakit dada)



Kita sume tau yang kite kena minum air kosong sekurang-kurangnya 8 gelas sehari. Kalau agak2 kurang tu...kena la....berubah ye tuan2 dan puan2....pastu....bile rase sakit tu....ce minum air kosong bebanyak.Camne nak tau kite cukup minum ke tak? Senang jer...mase buang air kecik tu...perati (perhatikan).....kalu warnanya kuning pekat...maknenya tubuh kite alami dehidrasi. Kalu warnanya kuning pucat atau hampir jernih....maknanya.....jumlah air dalam tubuh kite dalam situasi terbaekkkk la tu.

**TQ Majalah SIHAT.

10 comments:

Nur Hawa Mohd Zin said...

owh..macam tu ye..baru tahu..tapi awe ni kalu kerap minum air..kerap plak ke toilet :)

Jumir said...

Pi toilet tu baguish tau...artikel tu kabo...secara umumnya kite tak alami masalah terlalu banyak air sebab badan kite secara automatik mengeluarkan air yang berlebihan.

Encik Suami said...

kene minum air 8 gelas sehari.
mau kembung perut kita dek air.

jemput terjah new entry

1) (>.<) Khas Utk My Levly Princess (>.<)

blog-tips-kurus said...

i'm watching..

Jumir said...

Incik Suami oiii...minum air ada caranya tau.

Jumir said...

Tips...U always...watching me what. Gotta drink more air jarang now.....she's watching...

Ms said...

I tgh minum ni...ikut cakap u.

Jang said...

Mir....aku pun tgh minum air kosong ni. Ikut cakap ko jugak. Good info...Mir.

Jumir said...

MS...bagus...bagus...

Jumir said...

Jang...ko lagi bagus...ikut cakap aku n Zura.

Related Posts with Thumbnails

Sape encem/cantek...pasti berani klik bawah ni...

Fast Buck!

X-CHANGE LINK