My Heartbeat

HIT THE JACKPOT!

Thursday, February 3, 2011

Ah Po Dan Sehelai Baju Tampal

Aku baru saje lepas menonton Program Bersamamu di TV3. Kali ni kisahnya adalah Ah Po Dan Sehelai Baju Tampal. Aku............insaf dan muhasabah diri sendiri apabila melihat kisah Ah Po ini. Sedey....................sangat sedey bile melihat orang2 yang kurang bernasib baik begini. Ah Po adalah wanita berusia 77 tahun yang tinggal bersendirian selepas kematian suami dan anak perempuannya. Anak perempuannya meninggal semasa melahirkan anak. Ah Po menyara diri dengan mencari barang2 terbuang terutamanya surat khabar dan menjualnya dengan harga 20 sen / 30 sen sekilo. Setiap hari Ah Po akan menunggang basikal di sekitar Batu Gajah, Perak untuk mencari kertas/surat khabar lama. Penah Ah Po dihalau oleh pencari barang terbuang yang lain. Kesian dia.

Luluh hati aku bila tengok Ah Po mengurut kakinya yang lebam sebab penat mengayuh basikal. Salah satu anak jarinya dah kehitaman......dia tak mau pi klinik sebab dia tau, pasti jari kakinya akan dipotong.

Kisahnya disiarkan kerana seorang pemuda bernama Mohd Azuanshah Kamaruzelan, seorang mekanik telah meminta seorang kawannya berhubung dengan Bersamamu untuk membantu Ah Po. Dia kesian dengan Ah Po dan berharap Ah Po dapat sambut CNY kali ni....dalam suasana yang berbeza. Ah Po kata......."Itu lengcai...(Mohd Azuanshah Kamaruzelan) penah belikan Ayamas. Kasi Ah Po makan." Mulia sungguh hati dia. Aku respect giler kat mamat ni. Tak ramai orang yang prihatin terhadap orang lain sekarang ni. Mamat ni kate dia kenal Ah Po mase kerja kat bengkel dan selalu nampak Ah Po mencari barang terbuang.

Satu lagi yang buat aku sedey sangat....bile Ah Po tunjukkan sehelai baju bertampal....mulanya wartawan tu tak paham nape dia sayang sangat baju tu. Kemudian, dia tunjukkan sebuah bilik berkunci....di dalamnya ada 2 gambar anak perempuannya yang telah meninggal dunia. Dia kate dia tak sanggup tengok sebab sedey. Rupa2nya baju tampal tu.....anak dia yang kasi. Bayangkan kasih sayang seorang ibu terhadap anaknya....tak pernah pudar.

Ah Po kata......"Kalau banyak duit, hari2 pun hari raya. Kalau takde duit, hari raya pun sama macam hari2 biasa." Masa mula bersalam dengan Hajjah Faiza, Ah Po kata, "Sudah tua....". Maksudnya dia sudah tua. Hjjah Faiza kata dia pun tua jugak. Masa Hajjah Faiza (penaja rasmi Bersamamu) bagi angpau RM2,000, Ah Po kata, "Wau!" Aku tau dia tak sangka dapat angpau banyak tu. Aku sempat salin nombor akaun Ah Po (BSN : 08103-41-00004242-4). Nama penuh Ah Po.....tak sempat aku salin. Tapi kalu ada sesape nak menderma.....tengok je website TV3.

Satu hari.....kite juga akan tua.....seperti mereka.

Kepada sume yang membaca n3 aku nih......aku nak kabo....aku ni yatim piatu. Aku nak nasihat kat korang sume......hargailah ibu dan ayah korang......jangan abaikan mereka. Selalulah jenguk mereka kat kampung/umah. Hargai family korang. Sebab bile mereka dah takde.......korang akan dapat rasekan.......macam aku. Korang akan rase....satu kehilangan.....

16 comments:

blog-tips-kurus said...

(dengan syahdunya aku tembak ni):
..antara org Cina yg miskin di Msia & bdk Melayu yg prihatin.

*sape JKM & Adun Batu Gajah tu?? abislaaa..

ezzu said...

ezzu sebenarnye kurg cikit tgok bersamamu nie...
sedih ar melihat diorg semua...nanti x pasal2 keluar air mata...hehehe

Jumir said...

Tips....Tak kire bangsa apa atau agama apapun, kite kena saling membantu.

Jumir said...

Ezzu....kadang2 kite kena tengok untuk dijadikan teladan.

ayu sleeping in da house said...

ayu pon tengok jugak bersamamu tuh..sedey kan..memang kita kena hargai orang yang lebih tue selagi dorang masih bernafas.

Jumir said...

Betul....betul....betul....tu Ayu.

kay_are said...

x de kesempatan pun nak tengok cte 2.. tapi ade gak dengar cte dari kawan2 pasal 2..

psst: dugaan hidup sume 2, sabar je ye.. g pun anak yatim piatu ni ramai orang sayang.. =)

Zullism said...

memang sedey....kita pun tak tau nasib bila kita tua nanti...nice entry jumir..

DuniakuAbstrak said...

bagusLah dapat jugak Ah po merasa heppy

W said...

dekat dgn rumah w, rumah ah po ni.. bt gajah .. +__+

Jang said...

Esok aku nak call Umi aku. Tibe2...aku rasa sedih.

Jumir said...

Kay-Are....TQ. Rase sejuk hati dengar kata2 semangat tu.

Jumir said...

Zul....TQ. Kite kena prepare untuk masa akan dtg.

Jumir said...

DKAbstrak...sama2lah kite menderma dan merasa.

Jumir said...

W...ha.....baik hang pi jenguk.

Jumir said...

Jang...ko kena selalu call Umi. Ko tu dah la jauh.

Related Posts with Thumbnails

Sape encem/cantek...pasti berani klik bawah ni...

Fast Buck!

X-CHANGE LINK