My Heartbeat

HIT THE JACKPOT!

Thursday, January 27, 2011

Asal usul YOYO


TQ to Mr Google....sebab menjelmakan gambo ni untuk aku.

Dulu2...mase kecik2...sape2 yg terer main yoyo...dianggap cam cool giler. Aku pun sama giler main benda alah ni dulu. Tapi korang tau tak asal usul YOYO ni?

Haa....asalnya YOYO ni orang Filipina buat jadi senjata jer. Depa guna batang pokok....ikat hujung dahan dengan batu...pastu lempar jer ke arah musuh dengan menarik batang pokok tu dan lepaskan. YOYO ni kemudiannya glamer di US pada tahun 1929. YOYO pertama dibuat daripada kayu, kemudian diubahsuai daripada kayu kepada plastik. Nama YOYO tu sendiri berasal daripada bahasa Tagalog.

Pstttt....idup kite ni macam YOYO...ada turun naiknya. Biase la kan...

4 comments:

blog-tips-kurus said...

tau... bace kat kosmo;)

Jumir said...

Ni bukan Kosmo la...Remix. Tk penah kuar Kosmo.

Encik Kamen said...

yOYO...permainan aku masa kecik ni.hehe....

Jumir said...

Encik Kamen...zaman kite ada la benda ni....budak2 sekarang takdak kot.

Related Posts with Thumbnails

Sape encem/cantek...pasti berani klik bawah ni...

Fast Buck!

X-CHANGE LINK